keskiviikko 3. elokuuta 2016

MV-Marin 4500 Käyttökunnostus

Lupasinkin aikaisemmassa bloggauksessa kirjoittaa veneeni kunnostuksesta. Veneenä jo aiemmin mainittu MV-Marin 4500, vanhempi pulpettivene. Veneen ostin viime kesänä ja viime kesä ajeltiin siltään, 20 hv evinruden 2-tahti perämoottori perässä. Aika oli melko vahvasti jättänyt jälkensä ja talven aikaan kunnostaminen alkoi käydä ajatuksissa.


Vene ostohetkellä

Vene ostohetkellä2

Kevättalvella olin alkuun yhteydessä Matsomix Metalliin, josta lopulta tilasin veneen takaosaan rosteriset kaiteet ja tuulilasikaaren. Samalla tuli uisteluhommia ajatellen jo muutama vapaputkikin.


Kaiteet ja tuulilasikaari testauksessa

Kelien lämmetessä rakensin pikaisesti, "ei niin nätin" väliaikaiskatoksen veneelle operaatiota varten. Autotallia tai vastaava kun en vielä omista. Rakennusmateriaalina ihan lauta/lankku ja katoksi pressu.
Alempana myös kuvaa ja vähän surulliseen kuntoon päässeestä pohjapuolesta.


Väliaikainen katos

Pohja ennen projektia

Rosoista oli

Sitten alkoikin veneen purku kaiken irtoavan osalta. Työvaiheena lopulta melkeinpä nopeimpia hommia koko projektissa. Sitten päästiin siihen epämukavimpaan työvaiheeseen. Hiominen, hiominen ja hiominen. Kölistä löytyi maalin alta murtuma joka vaati lasikuitua osakseen. 
Hionnan jälkeen täytin kaikki ylimääräiset reiät epoxitäytteellä ja loppuhionnan jälkeen päästiin pohjamaalauksen ja pintamaalauksen pariin.

Murtuma

Osittain kuidutettuna

Epoxitäytettä leviteltynä

Pohjamaalissa


Pintaväri

Pintaväri2

Maaleina käytin Bilteman veneille tarkoitettuja Alkydimaaleja, jotka ovat yksikomponenttisia. Maalaukseen käytin mohair telaa. Pohjamaalia taisi tulla 3 kerrosta, pintamaalia 2 kerrosta. Kieltämättä hymy oli herkässä kun pohjapuoli oli melkolailla valmis, vaikkei siitä virheetön tullut.
Maalien kuivumisen jälkeen ei auttanut kuin kääntää vene ympäri. Rakentelin välissä venetelan, jonka päälle vene oli hyvä sijoittaa. Vuorossahan oli taasen Hiomista...

Käännettynä venetelalle

Sisäpuolella ensimmäinen kerros pohjamaalia


Sisäpinta maalattuna pintaväriin

Sisäpuolen saatuani pintamaaliin rupesi kieltämättä jo vähän tulemaan vene korvista ulos. Vaikka ulkonäkö siistiytyi melkoisesti ja vene nuortui reilusti kymmenen vuotta.
Teipit piti toki tilata kylkiin ja liimailla paikoilleen. Sitten päästiin pikkuhiljaa kasausvaiheeseen, mikä oli jo melko mukavaa. Vaikkakin aikaa kului huomattavasti enemmän kuin purkuvaiheessa.


Uudet teipit

Akkukotelo keskipenkin alla



Rosteria paikoilleen


Uudet vanerit


Laitteiden asennusta


Valokin toimii

Trailerilla valmiina, vanha kone perässä

Vene olikin valmiina vesille ja rantaan se vietiinkin. Ihan vaan päästäksemme taistelemaan tuon Evinruden kanssa, joka ei suostunut käymään kunnolla. Liki pari viikkoa sitä tulikin rassattua ja käytyä välillä koeajoilla. Monesti tultiin soutaen rantaan ja lopulta paloi hihat. Menin Kuopiossa VML-Sponsorille ja mukaan sieltä tarttui ihan uusi Tohatsun 20hv nelitahtikone. Sittenpä purettiin entinen kone pois ja asenneltiin uusi tilalle.

Tohatsu 20hv, uusi

Veneen perässä


Tämä tilanne taisi olla noin viikkoa ennen juhannusta ja sitten alkoi armoton sisäänajo ohjeiden mukaan. Tätä kirjoittaessa oman kirjanpidon mukaan n. 35h kertynyt tunteja koneeseen, 20 tunnin kohdalla teetätin ensihuollon koneelle.
Sähköstartti ja akun lataus tuli koneen vaihdon yhteydessä lisäominaisuuksina. Samaten 2t öljyä ei tarvitse sekoitella bensaan enään. Veneily on mukavaa kun hommat toimii... :)
Anteeksi kuvien paljous, jospa jaksatte lueskella läpi asti ja odotella mahdollista latautumista.

6 kommenttia:

  1. Vastaukset
    1. Kiitokset.
      Olisihan siinä vielä parantamista, mutta jospa se siitä. :)

      Poista
  2. Hyvä postaus ja erinomaisen näköinen työnjälki. Suunnittelin ottavani ensi keväälle samanlaisen urakan jonka olen jättänyt aikaisemmin tekemättä sillä minullakaan ei ole tallia tai muita suojaisia tiloja jossa toteuttaa projekti huonoillakin ilmoilla. Väliaikainen katos jonka rakensit venettä varten vaikuttaa hyvin toimivalta, kuin myös rakentamasi venetela. Kiitos postauksen jakamisesta, sain siitä hyviä vinkkejä ja motivaatiota omaankin projektiini.

    https://ranturi.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuvat ehken vähän kaunisti, mutta ulkonäkö muuttui huomattavasti siistimmäksi. Hyvä jos ideoita saa ja pystyy käyttämään omissa projekteissa.!

      Poista
  3. Onko Bilteman maalit pitäneet hyvin pintansa (ja pysyneet kiinni)? Pitäis oma vene maalata...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ulkopinnassa on pysynyt, paitsi kölissä josta rantautumisien myötä on ainakin osittain kulunut. Sisäpinnassa enemmänkin irtoilua, johtunee isosti siitä että entisiä maalikerroksia oli lukuisia. Pohjatöiden kannalta hankala myös tuo sisäpuolen epätasaisuus yms. Hintaansa nähden ihan ok mielestäni, kulutuskestävyys saisi olla parempi mutta lienee yksikomponenttisten maalien ominaisuus..

      Poista