sunnuntai 9. huhtikuuta 2017

Volkswagen Passat 1.9TDI turbon vaihto

Eilen otettiin ohjelmaan kaverini auton turbon vaihto. Passat 1.9TDI, 3bg, 96kw, AVF, etuveto ja vakioahtimen korvaaminen samanlaisella kunnostetulla. Entisessä ilmeisesti vnt siivet jumivat ja aiheutti toimintahäiriöitä. Kunnostettu turbo tuli käsittääkseni Suonenjoelta Professional motorilta. Ahdin on Garrett GT1749VA.



Kuvat vaihteeksi jäi ottamatta varsinkin alusta, mutta lainaan muutamaa kuvaa omasta autostani. Ekana purkuun menee pohjapanssari, koneen suojamuovi, imuilmaputki, ahtimen imuputki huohotusletkuineen, ilmanputsarikotelo ja suojamuovi.



Imuilmaputki ja ilmanputsarikotelu kuvan alareunassa

Ahdin pois paikoiltaan

Turbon irroitus sinällään helppo homma, ainoana muttana muutaman mutterin hankala sijoitus ja työkaluilla niihin käsiksi pääseminen. Toki ylimääräisien roskien pääsy uuteen ahtimeen ja esim öljyputkiin ja ahtoputkeen kannattaa yrittää estää.
-Downpipe irtoaa kolmella (12mm kannalla) mutterilla ahtimesta
-Musta putki on öljyputki jossa 17mm kannalla oleva mutteri, kannen takapäässä putken kiinnike -10mm kannalla oleva pultti
-Öljynpaluun laippa alapuolella 2kpl 10mm kannalla olevat pultit
-Ahtoputki vw:n pikakiinnike
-Pakosarjan ja ahtimen toisiinsa liiittää 3kpl 12mm kannalla olevaa mutteria
-Alapuolelta irrotettiin lohkon kyljestä ahtimen tukirauta 17mm kannalla oleva pultti.

Uusi paikoillaan, kasaaminen kesken





Altapäin käsiksipääsy suositeltavaa, lisäksi erilaisia työkaluja hyvä olla varalla. Kasaaminen oli itsessään simppeliä, uudet tiivisteet väliin ja paikat kiinni päinvastaisessa järjestyksessä.
Isän tallilla käytiin homma tekemässä, kahvitauon kanssa meni aikaa 2-3 henkeen noin 2.5h. Onneksi pultit ja mutterit aukesi ilman isompaa väkivaltaa.

Toivotaan paljon lisäkilometrejä passatille, kelpaa taas ajella ja vetoja vanhaan tyyliin taas.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti