sunnuntai 13. marraskuuta 2016

Pojan mönkijän fixailua

Pojalle ostettiin noin vuosi sitten tuommoinen 70cc "kiinamönkkäri", että pääsee rälläämään innostusta ja energiaa vähemmäksi. Käytettynä ostettiin ja onhan se vähän resuinen, mutta ajaa viisivuotiaalle asiansa täysin. Tämä on sähköstartillinen, vaihteita ei tarvitse vaihtaa. Pakki puuttuu, joka aiheuttaa sen että työntöpuuhiin pääsee aika ajoin. Edessä rumpujarrut, vaijerilla ja takana levyjarru, nestetoiminen.

70cc mönkijä, punainen paholainen

Viime keväänä tämä aloitti pätkimisen, paukkamisen ja huonosti pyörimisen. Kurakelit oli muutenkin pahimmillaan niin jätettiin tutkiminen myöhemmäksi ja lopulta "unohtui" varastoon  koko kesäksi.
Nyt kun valkeaa ilmaantunut maahan, niin alkoi kyselykin että milloin mönkkärillä pääsisi ajamaan. Pitihän se sitten eilen ottaa peräkärryyn mukaan kun lähdettiin vierailulle isän luo. Pääsi lämpimään talliin tutkailemaan rauhassa ja pieniä huoltotoimenpiteitä suorittamaan.

Näissähän on nelitahtinen monkey-style moottori. Alkuun piti mittailla venttiilivälykset, pytyn ylä ja alaosassa on sellaiset peitetulpat mitkä irroittamalla pääsee kokeilemaan rakotulkin kanssa välykset. Ihan vaan lukitusmutteria löysäämällä ja toisella avaimella pyörittämällä saa säädettyä. 0.10 jätettiin välykset, vain toisessa venttiilissä oli lopulta vähän säädettävää.

Moottori

Toiselta puolen

Pyöreän tulpan poistamalla pääsee venttiilivälyksiä tarkistamaan
Ketjut oli päässeet vähän löysälle, niin kiristettiin samalla. Taka-akselilla on neljä pulttia mitä löysäämällä saa käännettyä akselipakettia epäkeskosti ja kiristettyä/löysättyä samaten ketjuja.

Levyjarru takana, kaksi pulttia/mutteria yläosassa ketjun säätöön

alapuolen säätöpultit/mutterit

Renkaista tutkittiin saippuavedellä tyhjenemisen syytä myös, kun vajuuvat pikkuhiljaa. Löytyipä vuotoja ja samaten tieto että lähiaikoina hommattava sarja renkaita. Vuosivat meinaan kyljistä, läheltä mistä kulutuspinta alkoi.

Kuplaa pukkaa kun vuotaa

Ylhäältä vuotaa
Sittenpä bensiiniä tankkiin ja kokeilemaan. Starttaa hyvin mutta ei käynnisty, vähän tupsaa ja lupailee. Kokeilin monta kertaa ja tulos ei muuttunut. Sitten päätin kokeilla toista, olemassaolevaa CDI-poksia paikoilleen. Uusi starttaus ja heti pyörimään. Laskin CDI-poksin johtojen varaan ja saman tien pätkäisyä ja sammui. Startatessa ei käynnistynyt joten seuraavalla startilla CDI-poksi käteen ja heiluttelemaan ja taas käy. CDI-poksin liittimessä oli pinnit löystyneet niin eivät saaneet kunnon kontaktia. Purin johdot liittimestä yksitellen ja puristelin liittimiä vähän kasaan niin ongelmat hävisi vaikka poksia heilutteli käydessä.

Sittenpä piti laskea pikkumies ajelemaan koeajoja. Hyvin pelasi, ei tullut sieltä otettua kuvia tai videota.

Tänä aamuna sitten pitikin lähteä kaverina kotona rataa auraamaan. Tuntui melko kova polte olevan ajamaan.. :) Äkkiähän tuon pienen radan kahteen pekkaan putsasi puuterilumesta.
Alla pieni video päristelyistä.




2 kommenttia:

  1. Näyttää melko samalta, kuin meidän naapurin mönkijä. Mainitsivat, että siihen pitäisi nastarenkaat hommata. Voi sitten talvellakin ajella turvallisesti. Hyvä näihin varmasti huoltoja tehdä tietyin väliajoin, ihan kuten autoihinkin. https://www.molitor.fi/huolto-ja-varaosat

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hommattiin itseasiassa junnun mönkijään nappularenkaat ja helpotti etenemistä jo kohtuullisen paljon. 👌

      Poista