sunnuntai 20. marraskuuta 2016

Corolla E12 huoltoa ja päiväajovalojen asennus

Tänään olikin sunnuntain ratoksi huoltohommia. Kohteena tuo meidän Toyota Corolla E12 vm. 2005.
Öljynvaihto, ilmansuodattimen vaihto, raitisilmasuodattimen vaihto ja etujarrupalojen vaihto. Lopuksi samalla kertaa pitkään hyllyssä asennusta odottaneet päiväajovalot asennettiin keulaan.

Ensiksi ilmansuodatin, konehuoneessa hyvällä paikkaa ja ilman työkaluja vaihdettavissa. Kotelossa muoviset vivut millä kotelon kansi lukitaan ja aukaistaan. Sitten vain vanha suodatin pois ja uusi paikoilleen.
Likainen konehuone

Ilmansuodatinkotelo

Lukitussalvat

Vanha suodatin ei ollut pahasti likainen

Sitten vuorossa raitisilmasuodattimen vaihto. Corollasta raitisilmasuodatin löytyy hansikaslokeron takaa, eli vaatii se irroituksen. Lokero avataan ja puristetaan yläreunoista sisäänpäin että stopparit tulee aukosta ulos. Saranapuoli irtoaa ylöspäin nyppäisemalla. Sitten muistettava irroittaa oikeassa reunassa sijaitseva hidastin tai "iskari". Kotelo pois edestä ja syntyneestä aukosta melko ylhäältä löytyy suorakaiteenmuotoinen luukku jossa pikakiinnikesalvat. Luukku pois ja suodatin näkyykin.
Imuroin samalla yläpuolelta roskia raosta kun vedin suodattimen ulos, ettei ne tipu ilmakanavaan.
Sitten vain uusi suodatin paikoilleen ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaus.

Hansikaslokero

Yläreunoja sisään puristamalla irroitus

Raitisilmasuodattimen luukku

Lehtiä ja roskaa suodattimen päällä

Urat melkolailla täynnä roskia
Sitten öljyjen vaihdon vuoro. Öljyproppuun ja öljynsuodattimeen pääsee alapuolelta käsiksi ilman pohjamuovien irroitusta ainakin bensamallissa. Öljyproppuun käy 14mm avain. Öljynä olen käyttänyt Teboil Diamond Carat 0w30, suodattimena Toyota original osa. Öljyt lämpimänä valutukseen astiaan. Proppuun uusi alumiiniprikka ja paikoilleen takaisin öljyjen valumisen jälkeen. Uusi öljynsuodatin vanhan tilalle. Sitten öljyt koneeseen ja käynnistys ja pinnan tarkistus.

Öljypropun paikka ja öljyt valumassa

Suodatin öljypohjan etupuolella

Teboil Diamond Carat 0W30
Paikoillaan olevassa akussa on vielä pyöritettävät korkit, niin katsottiinpa akkuvesitilanne ja lisättiin akkuvettä. Jospa jatkaisi akun ikää jonkun hetken.

Korkki auki

Akkuvesikannulla täyttö

Jarrupalojen vaihdosta ei näköjään tullut isommin kuvia otettua, mutta käytännössä pyörä tai koko keula ylös. Sitten rengas/renkaat pois paikoiltaan. Jarrusatula irtoaa irroittamalla kaksi liukutappien pulttia ja sen jälkeen kampeamista. Sitten vaan vanhat palat pois ja uudet paikoilleen. Kannattaa varmistaa, että palat pääsevät liikkumaan hyvin etteivät jumi. Tarvittaessa liukupintojen puhdistus. Liukutappien liikkuvuus hyvä kokeilla myöskin. Jarrumäntä on puristettava sisään, että uudet paksummat jarrupalat sopii paikoilleen. Käytin isoja papukaijapihtejä tähän hommaan. Sitten vaan satula paikoilleen ja pyörä paikoilleen.

Satulan irroitusta, lenkkiavain alemman liukutapin pultissa

Päiväajovalot asennettiin sumuvalojen paikalle ja itseasiassa vanhan sumuvalon sisään. Suunniteltiin ensiksi sumuvalojen poistoa ja siihen aukkoon asennusta, mutta aukko oli niin kaareva ettei istuvuus ollut kovin hyvä. Purettiin sumuvalosta sitten sisukset pois ja asennettiin päiväajovalo sisään. Kuumaliimalla rakojen täyttö, ettei pöly ja vesi pääse väliin.
Corollassa on ajovaloautomatiikka, joka ohitettiin tässätapauksessa kahdella vaihtoreleellä. Ajovalopolttimoiden johtojen väliin asennettiin vaihtoreleet. Lepoasennossa virta kulkee nyt päiväajovalolle. Heräte releelle otettiin hansikaslokeron valolta ja parkkiasentoon käännettäessä rele vetää ja ohjaa sähkön ajovalolle. Alkuperäisiä ajovalojen johtoja tai liittimiä ei silvottu, vaan tehtiin välijohdot abikoliittimiä hyväksikäyttäen.

Päiväajovalo sumuvalon sisällä

Ajovalot "nolla-asennossa"

Video, mistä selviää jollainlailla toiminta:


1 kommentti:

  1. Itseltäni ei tuommoiset huoltoasiat onnistuisi. Meillä menee Toyota merkkihuoltoon tässä lähiaikoina, siinä on ollut juurikin valojen kanssa ongelmaa ja muutenkin tyhjäkäynnin kanssa. Hyvä, että saa menopelin kuntoon taas. Etenkin kun nuo valot ovat niin tärkeät, kun on pimeääkin.

    VastaaPoista