sunnuntai 22. tammikuuta 2017

Volkswagen passat 3bg 1.9Tdi huoltoa

Joku päivä sitten passatin keula Pielavettä kohti ja isän tallille tekemään huoltoa. Melkolailla 410tkm oli mittarissa ja isompi perushuolto oli suunniteltuna noille kilsoille. Moottoriöljyt + suodatin, ilmansuodatin, polttoainesuodatin, raitisilmasuodatin, laatikkoöljyt, apulaitehihnat + kiristimet.

Öljyjä ja suodattimia

Apulaitehihnat ja kiristimet

Olihan minulla alkujaan tarkoitus ottaa enemmän kuvia ja tehdä tarkempia ohjeita, mutta niin se vaan unehtuu puuhaillessa. Hommat aloittelin öljyn vaihdolla, öljynä Teboil diamond diesel 5w-40. Alkuun purkuun siis pohjapanssarit ja yläpuolelta koneen suojamuovi. Öljyproppu pois ja öljyt valumaan. Isältä löytyi sopiva suodatinavain öljynsuodattimen kotelon kanteen, niin oli helppo pyöritellä kansi auki. Täällä kerroin enemmän öljynvaihdosta samaan autoon. Jokatapauksessa proppuun sopiva alumiiniprikka ja paikoilleen ja öljyt koneeseen suodattimen laiton jälkeen. Polttoainesuodatin on aivan öljynsuodattimen vieressä. Letkut päällä ja kiristetty pannalla telineeseen. Vanha pois ja uusi tilalle, olin tätä varten kannuun ostanut dieseliä jo etukäteen niin sai täyttää suodattimen etukäteen. Säästyy enemmiltä starttauksilta.

Öljynsuodatinkotelo ja polttoainesuodatin

Raitisilmasuodatin löytyy akun luota, sen muovilevyn alta apukuskin puolen nurkasta. Muovi ei ole kuin pujotettu paikoilleen, konepellin tiiviste pois paikoiltaan ja nykäisee taaksepäin varovaisesti. Vanha suodatin pois ja uusi paikoilleen. Muovi takaisin ja tiiviste paikoilleen.

Muovin alta löytyy raitisilmasuodatin

Ilmansuodatin sitten löytyy samasta reunasta konehuonetta siitä umpion takaa, muovien alta. Imuputki irtoaa osissa, ilman työkaluja mutta peitemuovissa on muutama ruuvi suojakorkkien alla. Ilmansuodatinkotelon kansi on neljällä metalliklipsulla kiinni, ne aukaistua pääsee käsiksi suodattimeen. Imuroin suodatinkotelon imurilla kun oli melko paljon irtoroskaa pohjalla. Uusi suodatin paikoilleen ja kasaan päinvastaisessa järjestyksessä.

Näiden alta löytyy ilmansuodatinkotelo

Vaihdelaatikkoöljyt tuli vaihdettua myös, öljynä Castrol Syntrans transaxle 75w-90. 6 vaihteiseen laatikkoon menee noin 2.4 litraa, taisi noin 2.5l luirahtaa itseltäni. Tyhjennysproppu pohjassa ja täyttöproppu kuskinpuolen vetarin juuressa. Torx kantainen avain täytyy olla näihin.

Apulaitehihnojen ja kiristimien vaihto jäi viimeiseksi. Oikeastaan pidemmän hihnan kiristimen vaihto vaati keulan huoltoasennossa käyttämisen. Siihen löytyy melko hyvät ohjeet netistä, en kehtaa kirjoittaa tähän kun jäi havainnollistavat kuvat ottamatta hommasta. Lopputulemana entisien kiristimien rullien laakereissa jonkun verran väljää ja pyörittäessä kahisivat melkoisesti. Tässähän ilmastoinnin hihna + kiristin omanaan ja muut apulaitteet toisella hihnalla ja kiristimellä.

Keulaa kasatessa tuli vihdoin laitettua lisävaloille "superseal" pikaliittimet, niin ei tarvitse leikkiä maskia/puskuria irrotellessa enään. Näitä taitaa saada motonetista ja biltemasta rakennussarjoina.

Superseal-liitin lisäpitkän johdoissa

Lopuksi sitten huoltovihkoon merkinnät huollosta ja osista. Parempi puolisko sai joululahjaksi tuommoisen automaattisen parkkikiekon niin tuli sekin liimattua tuulilasiin kun auto oli lämpöisessä. Seuraillaan mielenkiinnolla miten pelaa, ainakin muutaman päivän kokemuksella vaikuttaa erittääin hyvälle. :)

Elektroninen parkkikiekko


Onkos lukijoilla ollut ohjelmassa autojen huoltoja?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti